Kuvaton teksti tulossa mutta kamerasta on akku loppu ja muutoinkin näytän varmaan edustavammalta uusissa vaatteissani huomenna kunhan tämä pannupitstaturvotus tästä alkaa laskea. Plus että yritän epätoivoisesti vaihtaa blogin taustaväriä mutta en Amoenan ohjeista huolimatta sitä nyt osaa (tietska velho kun olen..).
Sen sijaan haluaisin jakaa teidän kanssanne järkyttävän ravintolakokemuksen. Tosin se oli odotettavissakin koska en ole kuullut keneltäkään mitään hyvää koko puljusta. Nimittäin jokin aikaa sitten avatussa La Société du Cochonissa voi todella tuntea olevansa kuin Rossossa tosin sieltäkin saa parempaa palvelua ja ruuan hinta-laatu-suhde on ainakin enemmän kohdillaan kuin tässä possulassa.
Koko kauheus alkaa ylivakavalla tarjoilijalla ja toisella joka tulee "rennosti" nojailemaan tuoliemme selkänojiin, napsauttaa nauhurin taskussaan päälle ja liikuttelee huuliaan samassa tahdissa eli siis kertoo päivittäin vaihtuvan annoksen ja menun sisällön. Joista toisesta unohtaa mainita hinnan. Noo ei se mitään, päästään pääruokien tilaamiseen jonka aikana tarjoilija kysyy tunnollisesti kaikilta "Ja tuleeko teille jotain alkuruokaa?". Se kai kaiken järjen mukaan tilataan ennen sitä pääruokaa joten ei, meille ei tule.
Oma ruokani oli hyvää mitä nyt lohi paikoin maistui vähän kalanmaksaöljylle mutta korvasienikastike oli hyvää vaikka sitä oli todella vähän. 20,50 euroa, ok, sopuhinta. MUTTA sitten tulee poikaystäväni vuoro tilata siikaa johon ei kuulukaan mitään lisäkettä. Siis pelkkä kala maksaa 26,50 e ja lisukkeet 3,50->. Hän kysäisee tarjoilijalta että eikö mitään tosiaan kuulu siihen, edes salaattia. Vastaus: " Ööh no siin on semmonen kastike..". Joopajoo.
Kun olen tuon hintaisessa ravintolassa haluan että viini suositellaan. Ihan siksikin että duunipaikan järjestämällä viinikurssilla ei ihan sommelieriksi valmistuta. Tarjoilija osoittaa kuulakärikikynällänsä jotakin viiniä ja toteaa sen olen "ihan hyvää". Ei mitään toista vaihtoehtoa, ei mitään mainintaa millainen viini on kyseessä saati että hän olisi viitsinyt tulla kaatamaan sitä missään vaiheessa. Ehei, hän totesi että kuuleri on tuossa takana sitten niin siitä voi sitten itse ottaa. What???
Maine on kultaakin kalliimpaa. Itse en olisi mennyt sinne edes tätä ekaakaan kertaa jollei olisi ollut ystäväni syntymäpäivät eli hänen toiveensa. Tosin nyt on 10 muutakin jotka eivät ole menossa enää toiste. Tavallaan ärsytti jo valmiiksi mennä laittamaan niin paljon rahaa täysin puppuun. Minä kuitenkin kun rakastan ruokaa.. :D
Summa summaarum: Huono palvelu ja järkky hinta-laatu-suhde. Ai oliko edes jotain hyvää? Vessat oli ihan jees.
Pahoittelen avautumista. Huomenna uusia ostoksia ja muutakin fiilistelyä! Olettaen että mahdun siihen mekkoon..
Ps. päivittyykö blogini blogilistalle ihan normaalisti?
sunnuntai 18. toukokuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
14 kommenttia:
Minulla päivittyi normaalisti.:) Yhdyn täysin ravintola-avautumiseesi! Tuollainen kohtelu on törkeää.:/
Possukerho on kyl joo oikeesti ihan p****estä.
Tähän ei tarvitse vastata jos tunnet kysymyksen menevän liian henkilökohtaisuuksiin, mutta mua kiinnostais tietää, että haitko tänä keväänä mihinkään kouluun?
Äiti ja mummo oli käynyt syömässä Cochonissa ja ruoka ei todellakaan ollut hyvää...tai ainakin heidän mielestä ja en kyllä yhtään ihmettele jos ruokaa maistui samalta kun joku ihme kanapatonki jonka ostin take awaysta. Sitä paitsi ruoka siellä ei taida olla kauhean terveellistä jos ajattelee siltä kantilta! Olin kerran ostamassa jotain siitä take awaysta ja minun edessä seisoi vähän vanhempi nainen ja hän oli ostamassa jotain leipää ja sitten hän kysyi leivän suolapitoisuutta. Myyjä sanoo että 4% ja nainen huudahtaa että hui kauheeta ja sanoo että eikös se ole aivan valtava määrä ja myyjä vastaa että joo mutta ei se maistu!:D Siis 4% mun terveys intoilija äiti olis varmaan pyörtynyt tai jotain!:D
Mutta kyllä sieltä löytyy ihan hyviäkin tuotteita! Macaronsit ja pain du chocolat ovat namia!:)
Moumou: okei, hyvä tietää :) Niin on, varsinkin kun on niin kallista vielä!
Anonyymi: Näin on valitettavasti..
Anonyymi: Oletko joku tuttu jolta yritän pimittää tätä tietoa vai häh ;D? Joo hain Haaga-heliaan lukemaan liiketaloutta niinkun aikuslinjalle jotta voin käydä töissä melko normaalisti. En ole oikeastaan puhunut siitä täällä kun en ole ihan varma haluanko sinne oikeastaan.. :)
Äppelblom: Niillä työntekijöillä on kyllä sana hallussa voi luoja.. Joo olen kuullut kaikilta jotka siellä ovat käyneet ovat pettyneet.. Tylsää kun se on niin kalliskin :)
Voi kuinka ikävää, että sunkin kokemuksesi oli tällainen. Me taas, pääruuan mauttomuudesta valittaessamme, saatiin tarjoilijalta vastaus: No, makuasioista ei voi kiistellä. Siis what?? Olisivat edes tarjonneet kahvit pahoitellakseen asiaa.
Todella harmi juttu sinänsä, sillä paikka on ulkoisilta puitteiltaan musta tosi kiva, mutta jos ruoka on mautonta ja tarjoilu huonoa, niin ei se nätti sisustus paljon pelasta...
^ Sen verran piti vielä lisätä, että kun me valitettiin ruuan mauttomuudesta, niin me tehtiin se todella ystävällisesti ja tarjoilija jutteli meille ystävällisesti takaisin, joten mistään tarjoilijan vastareaktiosta aggressiivisuuteen ei tuossa kommentissa ollut kyse.
Itse ravintolassa en ole käynyt, mutta sama meininki jatkuu myös Cochon Cafén puolella: Paikka näyttää kivalta ja tarjoomukset kuulostavat hyviltä. Kolme kertaa olenkin sinne eksynyt, mutta joka kerralla jotain on mennyt pieleen.
Kerran kysyessäni, mitä lounaslistan hampurilainen sisältää, alkoi vastaus: No, siin on semmonen sämpylä ja sit pihvi, sit ranskalaisii... Lopulta tarjoilija sai kakistettua suustaan ulos muutaman vähän differoivammankin täytteen, mutta osan sain tietooni vasta, kun hampurilainen saapui pöytään. Muilla kerroilla harmittamaan on jäänyt erityisesti pienet annoskoot ja järjettömät hinnat, kuten 1,50 € (tai jotain vastaavaa) kermasta ja hillosta skonssin seuraksi.
Toivottavasti joku muistuttaa minua näistä epäonnistumisista seuraavan kerran, kun meinaan antaa paikalle vielä yhden mahdollisuuden. :)
Minde: Silloin kun se avattiin niin odotin paikalta paljon. Ulkoisesti paikka on tosiaan kiva ja äärimmäisenhyvällä paikalla mutta pettymys oli kyllä niin kova että jaksan jauhaa siitä edelleen :)
Joo ystävällisyys asiakkaan puolelta on tosi tärkeää mutta suomessa tämäkääm ei aina auta..
Riikka: Mulle kävi aikoinaan sama juttu siellä kahvilan puolella, mikään ei toiminut ja tarjoiljalta sai näitä briljantteja vastauksia. Huoh, multa se paikka ei ainakaan saa toista mahdollisuutta..
Ohoh! Onpa törpön kuuloinen paikka. Varmaan olisin avautunut, minusta on tullut ihmeen nipo;)
Jenny: Joo ei kyllä kannata mennä ikinä!
onpa käsittämätön paikka. näin vaivattoman viestinnän aikana ei tuollaiseen olisi varaa kertaakaan - sana kiertää tavattoman nopeasti. nyt jo useampi ulkopaikkakuntalainenkin tietää varoa kyseistä paikkaa :) saa nähdä kuinka kauan pysyy pystyssä moisella meiningillä.
Työtoverini linkitti blogisi ja luettuani haluan kommentoida.
Cochonin kantava idea ei ole tarjota samanlaista esteettisesti säväyttävää annosasettelua tai kulinaristista hekumaalisuutta, kuin esimerkiksi Välimäen ykköspaikan Chez:in. Cochonissa teemana on pikemminkin yksinkertaisempi finedine. Lisukkeiden tilaaminen erikseen on oikeastaan teemaan sopiva ja hyvin yleinen tapa eurooppalaisissa ravintoloissa, joissa annosten asettelu tai annoksen suunnittelijan näkemys ei ole prioriteettina vaan pikemminki sapuska kokonaisuutena. Suomessa menettely tuntuu varmasti oudolta.
Helsingin ravintola-alaa välikäden kautta seuraavana Välimäen ongelmana tuntuu olevan tehokkuusajettelu. Hesevälimäki ei panosta kokeneempaan ja taidokkaampaan henkilökuntaan ilmeisesti kustannussyistä, jonka takia esimerkiksi tarjoilun laaduttomuus on selitettävissä. Kokonaisuutena ravintolaa tunnutaan johdettavan kokemattomasti tai ilman motivaatiota. McHans ei satsaa henkilökuntaan, joka kuitenkin on aina rivikokeista tarjoilijoihin ja keittiöjefeen sekä hoviin asti tärkein yksittäinen tekijä. Henkilökunta suunnitelee annokset, toteuttaa ne sekä antaa asiakkaalle onnistuneen ravintolakokemuksen.
Tarjoamalla etuuksina ja palkkoina sitä mitä tekee, saa haalittua talliinsa vain juuri Perhosta valmistuneita raakileita, jotka motivoituneina ja lahjakkainakin ovat vielä kaukana tasosta, jolla ravintola haalii Michelinejä.
Antaisin Cochonille aikaa aikustua ja vierailen ehkä vuoden parin päästä (jos putiikkia edes on) mutta olen toisaalta pettynyt että hyvä konsepti meni niin reisille kuin meni.
Vali: Niinpä haluaisin tietää onko tällainen negatiivinen "julkisuus" karkoittanut yhtään asiakasta heidän mielestään.
Anonyymi: Toki ymmärsin sinne mennessäni ettei kyseessä ole tähtiä tavoitteleva paikka vaikka hintataso siitä vähän kieliikin.
Se juuri minua tässäkin häiritsi. Ei niinkään lisukkeiden tilaaminen erikseen, siihen tosiaan saa tottua usein ulkomailla ollessaan, olet oikeassa mutta sen pitäisi mielestäni näkyä hinnassa. Mielestäni 26 euroa siiasta pelkällä kastikkeella on liikaa varsinkin kun koko ravintola elämys oli huono.
Vertailun vuoksi otan tähän ravintola Teatterin joka ei myöskään ole Michelin tähtien paikka mutta jossa siian saa lisukkeilla jopa halvemmalla ja kaupan päälle hyvän palvelun. Paikka on pystyssä vielä vuosien jälkeen. Epäilen että Cochonia ei enää pelasta mikään.
Hyvä vertaus tuo McVälimäki koska hänen itsensä huhutaan sanoneen että tarjoilijat ovat valittu puhtaasti ulkonäön perusteella, pilke silmäkulmassa tietty ja hauskaahan tässä on juuri se että yhden ystävän serkku on ko. paikassa töissä johon hän tuli suoraan Hesburgerista vuosi sitten.
Lähetä kommentti